top of page

CPH-LAb's analogguide

Her kan du blive klogere på film generelt, læse om de forskellige film og se eksempelbilleder

Hvad betyder iso, gryn osv.?

ISO

Alle film har en ISO-værdi. Hvad dette ISO-tal fortæller er, hvor lysfølsom filmen er. Jo højere ISO-værdi, jo større gryn får man også i sit billede og lavere skarphed ofte.

ISO 100: Studiebilleder og til solskinsdage

ISO 200: Studiebilleder og dagslys

ISO 400: Dagslys, indendørs- og aftenbilleder

ISO 800 og højere: Aften- og natbilleder

GRYN / KORN

Et udtryk der tit indgår i beskrivelsen af en film og som også ses i digitale billeder er gryn eller korn. Zoomer man ind på et billede, der er taget på et mørkt tidspunkt, vil man ofte kunne se små korn. Jo grovere disse er, jo mindre skarpt er billedet. 

I digitale billeder er korn oftest uønsket, men på film fremtræder de mere naturligt, og hvor grovkornet man ønsker sit analogbillede er derfor i større grad et æstetikvalg. Jo højere ISO, jo større gryn.

FARVE & SORT/HVID

Før vi alle kunne redigere vores digitale billeder, kunne man stadig have indflydelse på sit endelige billedes udtryk blandt andet igennem sit valg af film. 

Nogle film har meget stærke farver, Kodak-film er kendt for ofte at have varmtonede farver, nogle film er mere neutrale, imens andre virkelig er grove i sit udtryk. Nogle film har meget præcise hudtoner, så de er gode til portrætbilleder, og nogle er i sort/hvid. De sort/hvide film varierer i hårdheden af deres kontrast, samt lysfølsomheden og grovkornetheden. 

Læs om udvalgte film og se eksempelbilleder

PERFEKT TIL PORTRÆTTER

Kodak Portra-serien er blandt Kodaks professionelle film og de er helt bestemt blandt de mest populære film på markedet. De er kendt for deres exceptionelle hudtoner, hvilket gør dem helt ideelle til portrætter. Derudover har de et enormt dynamisk span, hvilket betyder, at de er utroligt nemme at skyde med. Jo højere ISO lysfølsomhed, jo hårdere er billederne i sit udtryk og jo flere korn. Køb her

Kodak

colorplus 200

Prisstærk og rig på farver

Kodak Colorplus 200 er i den prisstærke ende af Kodaks udvalg af farvefilm. Det er en fantastisk all-round film, der dur til de fleste situationer. Den har flotte kontrastrige farver og er blandt andet karakteriseret ved at have Kodaks klassiske varme toner. Fungerer bedst i dagslys, da lysfølsomheden er ISO 200. Køb her

sort/hvid med stærk kontrast

Kodak T-Max er en lysstærk og populær sort/hvid-film. Den er kontrastrig, og giver dybe skygger, men samtidig masser af detaljer i højlyset. Den har et groft og meget eftertragtet look. Den er særligt kendt for sine fantastiske kontraster. Køb her

Oprindeligt produceret til spillefilm

Cinestill er et firma, der behandler film produceret til spillefilm således, at de kan puttes i et almindeligt stillbillede-filmkamera. Dette giver et helt unikt cinematisk look, og da filmens farvebalance er skabt til kunstig belysning, kan man virkelig fange lys på en unik måde. Forskellene på forskellige lystemperaturer, kan give utroligt mange forskellige spændende resultater. Køb her

Alsidig men med mættede farver

Fuji C200 er en prisstærk farvefilm, der går til det meste. Den har flotte og stærke farver med en mere neutral varmetone i modsætning til eksempelvis nogle Kodakfilm, der ofte karakteriseres ved at have varmere toner. Filmen fungerer bedst i dagslys, da lysfølsomheden er ISO 200. Køb her

Super skarp og meget finkornet

Kodak Ektar 100 er blandt Kodaks professionelle film og er kendetegnet ved sine meget præcise og kraftige farver, den er exceptionel skarp og Kodak kalder den selv for den mest finkornede film, der kan købes. Dette gør den blandt andet enormt populær blandt landskab- og naturfotografer. Den lave ISO 100 lysfølsomhed gør den udelukkende brugbar i dagslys. Køb her

Analog is not dead

Det analoge filmlook er genkendeligt og tidsløst, og det er faktisk hvad professionelle fotografer såvel som store Hollywoodproduktioner i stor grad sigter efter at genskabe i deres digitale billeder/video igennem billedbehandling. Dette grundet de unikke farver, det naturlige tidsløse udtryk og den kæmpemæssige charme, som analoge billeder har. Det er dog stadig ikke den ægte vare at redigere noget digitalt så det ligner, og af den grund skydes der i dag flere og flere analoge billeder såvel som, at det stadig ses med tids mellemrum, at Hollywood skyder store kommercielle spillefilm på analoge filmruller. Det digitale er her for at blive, men det samme gælder for det analoge. Det har været næsten glemt over den digitale tidsalder, men det har over de seneste år oplevet enorm fremgang - nogle ville måske sammenligne det med LP-pladen og dens comeback. Et modsvar blandt flere til den digitale overfladiskhed.  Det analoge dør aldrig. Det har det alt for meget charme til.

billederne nedenfor er alle skudt på film 

tryk på billederne for info omkring den anvendte film

Tag os med @cph.lab på instagram på dit analogbillede for at blive featured på vores instagram og vær med i lodtrækningen om 1x gratis fremkaldelse + scan

bottom of page
Trustpilot